Att köra rally kräver förstås ett stort intresse för bilar, samt för att överhuvudtaget köra bil. Man får som rallyförare också vara beredd på tuffa tag; här är det extrem bilkörning som gäller – den typen av körning som de flesta människor inte kommer i närheten av. Det gäller att hålla ett stabilt fokus på både vägen och bilen, eftersom det är alltför lätt att köra av banan och ut i skogen. Ja, trasiga bilar hör till vardagen när man sysslar med rally och liknande. Bilarna pressas till det yttersta, vilket påverkar motor och drivlina enormt mycket. Dessutom blir det med jämna mellanrum ytliga skador; lackskador är vardagsmat inom rallysporten. Bucklor och repor uppstår under resans gång, eftersom bilen rent fysiskt kommer åt stenar, kvistar och annat längs vägen.
Det är rent av så att en skavd rallybil har blivit en del av standardutrustningen; det är helt enkelt så de ser ut efter några turer runt skogen. Värre är det med skador som är rent mekaniska, som har med motor, styrning, växellåda och liknande att göra. Dessa skador är som regel ganska kostsamma att åtgärda och kan avgöra om bilen ska skrotas eller inte. Ett motorbyte kostar otroligt mycket pengar och det kanske helt enkelt inte är värt det. Detsamma gäller växellådor som kan vara mycket kostsamma. Eftersom det kan vara så kostsamt kan det vara läge att lägga av med rally och bara köpa en vanlig bil att köra runt med – som en normal människa. Och är man då från Småland, så kan man köpa sin bil hos en bilhandlare i växjö.
Något annat som lätt tar skada på en rallybil är fälgar och däck. Med tanke på att det ofta handlar om specialdäck och fälgar, blir kostnaden ganska hög. Eftersom bilen dessutom far fram på stundtals mycket ojämn terräng, påverkar detta bilens fjädring som slits ut på relativt kort tid. Med tanke på att bilen ska ha så bra väghållning som möjligt är fjädringen av sportig karaktär, som gör rallybilen mycket stötig. Byte av fjädring med jämna mellanrum är ett måste för att bibehålla den goda väghållningen.